Tai Shan Temple - Photo By Hamed Katoozi
Bamboo Jungle - Photo By Hamed Katoozi
Lama Temple - Photo By Hamed Katoozi
Forbidden City - Photo By Hamed Katoozi
Bamboo Jungle - Photo By Hamed Katoozi
Wudang Purple Heaven Temple - Photo By Hamed Katoozi
Wudang Mountain - Photo By Hamed Katoozi

پرینت

تای چی استاندارد یا سنتی ؟

تای چی استاندارد یا سنتی ؟



سُـــخنی با هـــنر جویــان و مــــربیانِ عــزیزِ تـــای چـــــی 

 حامد کاتوزی 

 

 

در جوامع تای چی  همواره این سوال مطرح می شود که تای چیِ سنتی برای تمرین مناسب تر است یا تای چیِ استاندارد‌؟ 

معمولا این چالش در هنرجویان یا مربیانی مطرح می شود که دغدغه فراگیری ساختار رزمی و درونی تای چی را دارند و این موضوع مطرح می شود که فرمهای استاندارد ومدرن تای چی این ساختار را ندارندو صرفاً برای نمایش ومسابقه طراحی شده اند  اما آیا واقعا این چنین است ؟ 

 

این مسائل نیاز به شفاف سازی های بیشتری دارد که در این مقاله به طور خلاصه به آن می پردازیم .

 

این موضوع در فرم های استاندارد نسل اول تای چی که حدود ۴۰-۵۰ سال پیش معرفی شدند به چشم می خورد که ساختاری به مراتب ساده تر از فرم های سنتی داشتند و همین امر باعث موضع گیری بسیاری از اساتید تای چی در قبال این فرم ها گردید ،  که عنوان کردند ،  روح تای چی این گونه از بین خواهد رفت  ،  بله تای چی استاندارد نسل اول بسیار ساده تر از فرم های سنتی یانگ و چن بود ( البته بیشتر فرم ۲۴ این ویژگی را داشت و فرم ۳۲ و ۴۲ ساختار نسبتاً پیچیده تری داشت ) اما باید به اهداف طراحی این فرم ها توجه بیشتری کرد . 

 

فرم های استاندارد تای چی به این دلیل طراحی شدند که ؛ 

  • اولا فرم های سنتی برای هنرجوی مبتدی طراحی نشده بود و معمولا یا هنرجویانی که ساختار رزمی را در هنر های رزمی دیگر در سطح بالایی فرا گرفته بودند سراغ تای چی می آمدند و یا اینکه در خاندان های مختلف هر یک از اساتید از کودکی زیر نظر پدران خود آموزش می دیدند و آنقدر فرصت دیدن و آمیخته شدن با فرم ها را داشتند که این دغدغه چندان مهم نبود که ساختار ساده تری برای آموزش طراحی شود به همین دلیل در آموزش به افراد مبتدی در سنین بالاتر دشواری ها و پیچیدگی های زیادی وجود داشت که همین امر نیز باعث مهجور واقع شدن تای چی نسبت به پتانسیل های خود شده بود و تای چی محدود به خاندان های صاحب سبک تای چی بود . در ضمن پرورش مربی در چنین روش هایی اصلا مطرح نبود ( البته در این دو دهه اخیر تحت تاثیر گسترشات معاصر تای چی ایشان به این جهت سوق پیدا کرده اند ) و یک مربی می بایست مرید و عضو آن خانواده می شُد و روش های ارزیابی مشخصی برای دستیابی به مدارج مختلف وجود نداشت و آن کاملاً بر اساس نظر و سلیقه استاد مورد نظر صورت می گرفت ( هر چند که معمولاً نظرات ایشان صحیح است اما اجهاف های زیادی هم صورت می گرفت )‌.
  • دوم اینکه ، این خاندان ها هر یک نظرات و سلیقه های خود را داشتند و در آموزش و هماهنگی با یکدیگر برای طراحی فرم های مسابقاتی و تمرینی اختلافات بسیاری داشتند و در ضمن هر یک صرفاً سبک خود را تایید می کردند ( هر چند که ظاهر امر را حفظ می کردند )‌ و تعصبات قومی و خاندانی جهت اصلی ایشان را در آموزش تعیین می کرد ،‌ چرا که خود را میراث دار اجداد خود می دانستند ، هرچند این امر بسیار ستودنی ست اما موانع بسیاری را در آموزش و گسترش فراگیر تای چی و انتقال آن به افراد عادی جامعه ایجاد می کرد و فیلتر ها ارزیابی های پیچیده ای برای انتقال تکنیک های داشتند ( و دارند )‌ که هم با روش آموزش آکادمیک مغایرت دارد و هم با گسترش همگانی تای چی در زندگی مدرن امروزی .
  • سوم اینکه ، تای چی نیز مانند سایر سبک های ووشو و سایر هنر های رزمی جهان برای گسترش هر چه بیشتر نیاز به ساختار مسابقه ای دارد تا بتوان آن را در کشور های مختلف و اقشار مختلف به خصوص جوانان گسترش داد که می دانیم این موضوع بسیار ستودنی و ضروری است ، هر چند که خاندان های مختلف چنین دغدغه  ای نداشته و ندارند و معتقدند که هر کس نیاز به فراگیری دارد نزد ما مراجعه می کند و می بایست به همین روشی که ما ارائه می دهیم خودش را تطبیق دهد و آموزش بگیرید ، و می بایست وفا داری خود را ثابت کند تا تکنینک های پیشرفته تر به او منتقل شود . در حقیقت آموزش  در شکلی مانند مریدی یا فرزند خواندگی امکان پذیر بود نه شکلی آکادمیک و ورزشی . از طرف دیگر فرم های سنتی چون ساختار درونی و رزمی مختص به خود را داشت و بر اساس نظر ها و سلیقه های اساتید آن سبک ارزیابی می شد ، قابلیت مسابقاتی شدن را نداشت ، چرا که در مسابقات می بایست معیار های مشخص و واضحی برای قضاوت وجود داشته باشد که هم برای داوران قابل مشاهده و ارزیابی باشد و هم بتوان هنرجویان سنین پایین را توجیه کرد .
  • چهارم اینکه ، فدراسیون جهانی ووشو و انجمن ووشو چین برای پرداختن به کاربرد سلامتی تای چی در سنین مختلف نیاز به فرم هایی داشتند که چهار چوب  استاندارد ، ساده و مشخصی داشته باشند که جنبه سلامتی آن ها نیز ارزیابی شده باشد ، چرا که امروزه معتقدند برخی از سبکهای سنتی چون با هدف رزمی محض طراحی شده اند برای یک هنر جوی مبتدی و یا سن بالا و یا هنر جویانی که مشکلی جسمانی داشته باشند می تواند مضر باشد و برای مفاصل ایشان آسیب های زیادی همراه داشته باشد. به همین دلیل ناچار بودند فرم ها را ساده تر کرده و ساختار مفصلی و ورزشی آن را مشخص و قابل یادگیری کنند ، بعد به تدریج در فرم های پیشرفته تر ساختار نیز پیشرفته تر می شُد و نکات رزمی تر نیز به آن ها اضافه می شُد تا هنر جو پس از فراگیری ساختار مقدماتی وارد این فرم ها شود ، در ضمن ایشان هیچ گاه سبک های سنتی را نفی هم نکردند و هنر جو می تواند پس از فرم های استاندارد با دانستن ساختار ورزشی مشخص وارد سبک سنتی دلخواه خود شود .
  • پنجم اینکه ، در ساختاری فدراسیونی و منسجم برای گسترش یک رشته می بایست از یک جای مشخص و پایه شروع شود بعد کم کم آن رشته را  پیشرفته تر کرد ، همانطور که در مورد ووشو و تای چی نیز این موضوع اتفاق افتاد ، بدین ترتیب می توان به میزان قابل توجهی به عمق و سطوح آن هنر نیز دست پیدا کرد اما با ساختاری تکامل یافته و مشخص که برای آموزش و مسابقه نیز ساختار مناسب تری دارد .
  • ششم اینکه ، موضوع  به اشتراک گذاشتن اطلاعات در جهان امروز یک دغدغه مهم محسوب می شود که وقتی مطالب همگی نزد یک سری افراد خاص موجود باشد و تایید آن اطلاعات و مجوز به اشتراک گذاری آن ها را نیز قرار باشد آن افراد خاص تعیین کنند عملاً موضوع به اشتراک گذاری اطلاعات به دشواری های بسیاری بر می خورد ، چرا که برای گسترش  و به اشتراک گذاشتن این اطلاعات نیاز مند مدیریتی یکپارچه و سیستماتیک است که بتواند اطلاعات و دانش موجود را به زبانی مشترک ( منظور ‌از لحاظ فنی) ترجمه کرده تا بتوانند همگان از آن استفاده کنند ،
    در غیر این صورت خود شان هم نمی توانند به اطلاعات ارزشمند یکدیگر دسترسی داشته باشند . (‌ به طور مثال این مسئله همواره در خاندان چِن مطرح می شود که یانگ لوچان ، پایه گزار سبک یانگ ، بخش لائو جیا آر لو یا پائو چویی را آموزش ندیده است و به آن فرم ها دسترسی نداشته است به همین دلیل فرم های سبک یانگ همگی آهسته هستند ! ) اگر سیستم به اشتراک گذاری و مدیریت اطلاعات یکپارچه وجود داشته باشد همگان به اطلاعات دسترسی خواهند داشت و این نیاز مند تنظیم الفبایی ساده برای فرم هاست که زبانی مشترک باشد . 
  • هفتم اینکه ، موضوع سرعت آموزش و یادگیری در عصر حاضر موضوع مهمی است  و این نیاز مند یک ساختار آموزشی طبقه بندی شده از مبتدی تا پیشرفته است که هنر جو بداند که کجای مسیر قرار دارد و تنظیم برنامه و وقت او چه طور باید باشد . 

 

 

پس اهداف طراحی فرم های استاندارد تای چی بر اساس جوامع امروزی با خودِ فرم ها سازگاری دارد ،
و هدف فدراسیون جهانی و انجمنِ ووشو چین ، پرورش جنگجویانی قدرتمند که بتوانند در نبرد های واقعی ، پای مرگ و زندگی خویش بجنگند یا پرورشِ مراقبه گر های درونی مانند راهبان معابد نبوده است !
و بدیهی است که از فرم های استاندارد نمی توان چنین توقعاتی را داشت .

  

 

هنرِ رزمی در عصر حاضر

 

اما نکته ای که بسیاری از مربیان سبک های سنتی روی آن تاکید می کنند این است که ساختار رزمی فرم های سنتی بسیار قوی تر از فرم های استاندارد و مدرن است . بله قطعاً همینطور است ، چرا که آن فرم ها برای مبارزات واقعی طراحی شده بودند و اولویت اول آن فرم ها همین کاربرد نبرد و رزم بود و فرم های استاندارد هیچ گاه در یک جنگ به کار گرفته نشده اند که میزان کاربرد رزمی آن ارزیابی شود . 

اما به واقع این موضوع در زندگی امروز چقدر اهمیت دارد  ؟  

شما وقتی تای چی تمرین می کنید دغدغه این موضوع را دارید که به طور مثال این تکنیک ها را در مبارزات خیابانی و یا نبرد های واقعی استفاده کنید ؟

بعد از اختراع سلاح گرم و انقلاب صنعتی ، در جوامع امروز دیگر هنر های رزمی جایگاه گذشته خود را ندارند و کاربرد آن ها بیشتر از جنبه هنری آن هاست ، و با توجه به اینکه در آموزش هنر های دیگر مانند موسیقی و نقاشی و.. نیز استاندارد سازی به جهت تسهیل در آموزش صورت گرفته است و فرم های استاندارد مغایرتی با این امر ندارد . 

در ضمن شایان ذکر است که دستیابی به توانایی بکارگیری رزمی تای چی در مبارزات واقعی ، مسئله ای بسیار بلند مدت و زمان بر است و اگر هنر جویان گرامی با صرف وقت اندک ( تمرین ۴-۵ ساعت در هفته ) در مدتی کمتر از ۱۰ -۱۵ سال توقع  دست یابی به مهارت رزمی تای چی را دارند ، حتی اگر سبکی کاملا سنتی و رزمی را تمرین می کنند ، باید عرض کنم که کاملاً تلاش و مسیر بیهوده ایست و مانند آب در هاون کوبیدن است ، دستیابی به سطحی از تای چی  که بتوان آن را در مبارزات واقعی بکار گرفت ، مسئله ای بسیار مفصل و طولانی است که در این میان تمرین فرم های استاندارد زمان زیادی از شما نمی گیرد . در ضمن برای کاربردِ مبارزات خیابانی و دفاع شخصی ، سبک های بسیار کاربردی تر و زود بازده تری وجود دارند که برای این منظور بسیار مناسب تر هستند . 

 

 

تای چی به عنوان یک مراقبه متحرک ( تای چی چی کُنگ)

 

بسیاری دیگر از مربیان سبک های سنتی معتقدند که تای چیِ سنتی از لحاظ اثر روی انرژیِ چی و به عنوان یک مراقبه متحرک قوی تر از تای چی ِ سنتی است . این موضوع صحیح است ، اما این دغدغه مربوط به زمانی بود که هنر و دانش چی کُنگ چندان فرا گیر نشده بود و مکتوبات و آموزه های کمی از آن موجود بود ، و در گذشته بخش اثر گذاری روی انرژی در فرم های تای چی ، بسیار پنهان و مانند اسرار آمیز بود . در حقیقت هر خاندانی سعی در ایجاد تاثیرات درونی بیشتر در سبک خود بودند بدون اینکه کسی خارج از آن خاندان به آن دست پیدا کند .
 اما با گسترش دانش چی کُنگ در سراسر چین و همینطور سطح جهان و یافته شدن بسیاری از مکتوبات باستانی و بازشدن درِ معابد مختلف به همگان دانش تسلط بر انرژی اینقدر عمیق و پیشرفته و آکادمیک قابل دستیابی است که دیگر برای این منظور نیاز نیست کسی سراغ فرم های پیچیده سبک های سنتی برود . در حقیقت می توان گفت این هدف ( تای چی به عنوان مراقبه متحرک و اثر گذاری روی انرژیِ چی ) اصلاً در حوزه دانش چی کُنگ تعریف می شود تا هنرِ رزمی تای چی و هنر جویانی که این دغدغه را دارند بهتر است از ابتدا به تحصیلِ‌ چی کُنگ بپردازند تا به شکل طبقه بندی شده و تضمین شده ای در مسیر درونی و عمیقِ تای چی قرار گیرند ، این تخصص در چی کُنگ تحت عنوان « تای چی چی کُنگ » شاخه و تخصصی مشخص دارد که همه می توانند از پایه شروع و به سطوح بالایی از آن برسند ، برای تمرین تای چی چی کُنگ هم ، فرم آن چندان اهمیتی ندارد و می تواند هر سبکی از تای چی باشد ( حتی سبک استاندارد ) . به طور مثال استاد بزرگ مانتاک چیا که از بزرگ ترین اساتید مطرح چی کُنگ در جهان هستند چهار فرم را به عنوان فرم های پیشنهادی تای چی چی کُنگ معرفی کردند که در سبکهای وودانگ ، وو ، یانگ هستند . و حتی یک استاد می تواند برای تمرین تای چی چی کُنگ با توجه به اهداف و اشراف خود فرمی را طراحی کند .  در تای چی چی کُنگ نکات مشخص تری برای تسلط بر انرژی ِ چی مطرح می شود و مسیر استادی ِ مشخص تری دارد . 

بنابر این برای این بخش اساساً تحصیل در چی کًنگ بسیار کارآمد تر است . 

 

                                                      -------------------------------------------------------- 

تمام گفته های فوق به این معنی نیست که سبک های سنتی سبک های مفیدی نیستند و چیزی از اصالت آن فرم ها کم نمی کند ،‌ تای چیِ مدیون تمامی آن سبک ها و تغییرات تاریخی بوده است . اما این که یک خاندانی فقط روی یک سری فرم و نظر و سلیقه شخصی بماند و تعصب به خرج دهد نیز در جوامع امروزی منسوخ است . 

سیر تحول تای چی را می توان با موسیقی مقایسه کرد ، اروپایی ها در موسیقی کلاسیک خود ،  به خصوص بعد از قرون وسطی ، تصمیم گرفتند که دانش خود را مکتوب کرده و به اشتراک بگذارند و همین امر موجب پیشرفت این سبک از موسیقی شد ، در ضمن در روش های فراگیری نیز فرم های استاندارد نوازندگی و آهنگسازی بوجود آمد و مسابقات نوازندگی و آهنگسازی نیز شکل گرفت ، اما در برخی دیگر از کشور ها  مانند موسقی سنتی خومان به دلیل سیستم مُریدی و اینکه معتقد بودند حس را نمی توان مکتوب کرد ،‌ بسیاری از مقام ها و گوشه ها و دستاورد های اساتید از بین رفت و درگیر نظرات و سلیقه های شخصی شد و می بینیم که در نهایت نیز چاره ای جز استاندارد سازی روش آموزشی و نُت نویسی وجود نداشت و الان موسیقی ما نیز همان سیر را دنبال می کند . 

می توان گفت که تای چی استاندارد ، همان شکل طبقه بندی شده ای از فرم های سنتی است که برای آموزش و مسابقه تنظیم شده است . در ضمن این روال در حال گسترش نیز هست ، فرم های نسل اول فرم هایی به نسبت ساده تر و با چهار چوب مشخص تر بودند بعد در نسل دوم که فرم های مدرن بود ، فرم ها بسیار پیشرفته تر و پیچیده تر شد که هم از لحاظ ورزشی بسیار پیچیده بود هم اینکه ترکیبی هنری در آن در نظر گرفته شده بود که می بایست با موسیقی نیز هماهنگ می شُد ، در ضمن موضوع خلاقیت و طراحی فرم نیز به حرکات اضافه شد که این امر نیز ابتدا با مخالفت های بسیاری همراه بود ، اما در گسترش هرچه بیشتر تای چی نقش بسزایی داشت . در نسل سوم فرم های تای چی که به نوعی ساختاری نئوکلاسیک هم دارند ، ویژگی های بیشتری از فرم های سنتی در نظر گرفته شده است و فرم های هر سبک ( یانگ و چِن ) به شخصیت سنتیِ آن فرم ها نزدیکی بیشتری دارند و اساتید سبک های سنتی در طراحی آنها نظرات خود را اعمال کرده اند ، این فرم ها بعضاً از بسیاری از فرم های سنتی نیز پیشرفته تر و عمیق تر هستند . با توجه به سیر تحول و پیشرفتِ این فرم ها ، می توان انتظار داشت در سال های آینده فرم های پیشرفته تر که هم با ساختارِ سنتی ، هماهنگی بیشتری داشته باشند و هم به شکل طبقه بندی شده ای ساخته شده باشند ،معرفی شوند. تنها بدین ترتیب است که تای چی ، یک خانواده می شود و همه در جهت رشد و گسترش تای چی تلاش می کنند ، نه یک خاندان و نامِ شخصی .
 روال پرورش صحیح آکادمیک و تخصص گرایی هم به همین روش است .

و نمی توان توقع داشت که مبارزهایی برای جنگ های واقعی پرورش دهند و یا به دنبال ساخت راهبانی معنوی برای معابد باشند .  

  

 در حقیقت رسالت فدراسیون جهانی ووشو و انجمن ووشو چین نیز پرداختن به تای چی با تمرکز بیشتر بر ساختارِ مسابقاتی ، فراهم کردن امکانات آموزشی ، گسترش همگانی و ارتقا سلامت جامعه و در دسترس قرار دادن تای چی برای عموم است ،

 

 

آیا ترکیبِ سبک های مختلف با یکدیگر صحیح است ؟

 

این صحبت که نباید تغییراتی در فرم های قدیمی ایجاد کرد نیز ناشی از عدم آگاهی کافی از روش های هنری است ، چرا که این ویژگیِ یک هنرِ اصیل است که نسل های مختلف آن را پرورش دهند با یکدیگر ترکیب کنند و در مجموع ظرفیت های آن هنر را ارتقا بخشند ،‌ ارزش اصالت تای چی نیز در این است که در این چند صد سال ، تجربیات مختلفی به آن اضافه شده و تغییرات بسیاری در آن صورت گرفته و پالایش شده تا به دست ما رسیده است وگرنه به صِرفِ قدیمی بودن یک روش نمی توان آن را ارزشمند شمرد ، اتفاقاً در این صورت ساختاری بسیار اولیه و بَدوی دارد . پس برای ایجاد تغییرات در فرم ها و یا ترکیب نقاط قوت سبک ها دلیلی برای مقاومت و تعصب باقی نمی ماند ، به همین دلیل است که در  فرم های مدرن نیز سبک های مختلف تای چی با یکدیگر ترکیب شده اند که ارزش آن را چند برابر می کند . باز با مقایسه با موسیقی ،‌ اینطور برداشت می شود که اگر قرار بود نوازندگان و ارکستر ها فقط موسیقی های قدیمی را اجرا  می کردند ، سیر تکامل موسیقی هیچ گاه آغاز نمی شُد ، اما می بینیم که سِیرِ صحیح این است که در عین اجرای آثار قدیمی ، هنرمندان معاصر از آن ها الهام گرفته و با ترکیب و نوآوری های خود آثار جدید را خلق می کنند ،‌ که این مسئله در تای چی نیز ، امری اجتناب ناپذیر و صحیح است . 

به دور از تعصبات ، یک تای چی کار می تواند در سبک های مختلف تجربه کسب کند و یا روش های قوی در سبک های مختلف را با یکدیگر ترکیب کند و جایگاه دقیق تر خود را در تای چی پیدا کند . مانند ساختار آکادمیک عصر ِ ما و پیدایش تعداد بسیاری تخصص های میان رشته ای ، این مجوز در ووشو نیز بیش از ۱۰ سال است که توسط فدراسیون جهانی و اساتید بزرگ ووشو صادر شده است . برای این موضوع نیز سبک های استاندارد و مدرن بهترین بستر هستند و می توان گفت که این نیز ظرفیت ارزشمندِ فرم های استاندارد و مدرن است . 

( در فرم های مدرن می بینیم که سبک های مختلف مانند یانگ ، چن و سبک وو در یک فرم با هم ترکیب می شوند و به علاوه می توان تکنیک های ابداعی نیز به آن اضافه کرد )

 

 روش فراگیری پیشنهادی 

اما به نظر من امروزه  بهترین روش برای فراگیری تای چی ، این است که در ابتدا به تمرین و یادگیری فرم های استاندارد بپردازید و همگام با متولیان این ورزش در جهان پیش بروید و به ایشان اعتماد کنید ، بعد از اینکه در سبک های استاندارد به  یک اشرافی نسبی رسیدید  می توانید در صورت تمایل سبک سنتی مورد علاقه خود را انتخاب کنید ، در این فرصت آشنایی بیشتری با سبک های تای چی نیز پیدا می کنید و جایگاه خود را با درک بیشتری در تای چی پیدا می کنید ، اگر هم به ساختار درونی تای چی علاقه مند شدید می توانید وارد بخش تای چی چی کُنگ شوید . 

 

چرا که شما به این روش هم ساده تر  و آکادمیک تر تای چی را فرا می گیرید و هم فرم های شما از لحاظ اداری قابل ارزیابی است و اگر قرار باشد به تدریس و مربی گری تای چی بپردازید نیاز به مجوز های مربوطه از فدراسیون کشور خود و فدراسیون جهانی دارید که این مجوز ها  فقط در فرم های استاندارد اعطا می شود و اگر قرار باشد در مسابقات شرکت کنید نیز این امکان را دارید تا توانمندی های خود را به نمایش بگذارید . همینطور اشراف و تجربه شما در تای چی و فرم های مختلف بیشتر می شود . در این میان هم می توانید هم از اثرات سلامت بخش تای چی بهره مند شوید هم با ساختار رزمی تای چی آشنا شوید .

همینطور پیشنهاد می کنم در حین فراگیری و تمرین تای چی استاندارد ، به تمرین تویی شو و دوی لین نیز بپردازید و برای آنکه اطمینان شما در تکنیک ها افزایش یابد ، فلسفه رزمی هر حرکت را از مربی خود بخواهید .

 و به تدریج نکات مطرح شده در سبک های سنتی را مطالعه کرده و به تمرینات خود اضافه کنید .  

 

 

در حقیقت تمرین یک سبکِ سنتی از ابتدا برای یک هنر جو مانند ، این است که یک سبک خاص و حرفه ای از یک هنر را بدون فراگیری الفبا و بدون روشی طبقه بندی شده از روز اول تمرین کند ، هنری که با لحن و جهت گیری آن نیز به خوبی آشنایی ندارد و از انتخابِ تخصصِ خود ، مطمئن هم نیست ،  که این امر روند آموزشیِ فراسایشی را ایجاد می کند . 

( البته خاندان های مختلف در سالهای اخیر تحت تاثیر عملکرد فدراسیون جهانی و نیاز سنجی جامعه نیز مجبور به طراحی فرم های ساده تری شده اند که به عملکرد فدراسیون جهانی بسیار نزدیک است ولی همچنان نظرات و سلیقه های شخصی در آن به چشم می خورد ) . 

 

 

سخن  پایانی   

در نهایت به نظر من ، پیشرفت تای چی در جهان نیاز به همدلی و همراهیِ همه مربیان و صاحب نظران دارد و با تضعیف کردن اهداف و عملکرد های فدراسیون جهانی این امر میسر نمی شود ، رشد روز افزون این هنر نیازمند این امر است که به قوانین و روش های پیشنهادی تمکین کرده و تحت یک مدیریت یکپارچه رشد کنیم و دست از تعصبات و درگیری های خاندانی و سبکی برداریم . در ضمن تای چی استاندارد هیچ مغایرتی با تمرین سبک های سنتی ندارد و شما هر زمانی که به یکی از این سبک ها علاقه مند شدید می توانید به تمرین سبک دلخواهِ خود بپردازید . 

در ضمن فراموش نکنید که اساتیدی که فرم های استاندارد را طراحی می کنند و یا در ساختار آن نظر می دهند نیز از بزرگترین اساتید تای چی جهان هستند و می توان گفت بزرگترین متخصصان تای چی هستند که هم بر ساختار رزمی تای چی عمیقاً تسلط دارند و هم ساختار درونی تای چی را می شناسند و بعضاً از اساتید خاندان های سنتی تای چی نیز در میان ایشان هست .

 

کسانی که فرم های استاندارد و مدرن را کوچک و کم ارزش می شمارند ، قطعاً دانش و تجربه کافی از این سبک ها را ندارند و به دلیل نگاهی که از دور به این فرم ها دارند ، فقط سطحی بیرونی از این فرم ها را می بینند ، یا درگیر تعصبات خاندانی و سبکی هستند .

البته که همواره در تاریخ تغییرات و نوآوری ها مورد مخالفت بسیاری در عصر خود واقع شده است و من فکر می کنم به تدریج ، گذشت زمان باعث می شود نوآوری ها ، جای خود را پیدا کنند و مخالفت های تعصب آمیز را در خود حل کنند . 

گسترش وسیع تای چی در عصر حاضر مدیون مدیریت فدراسیون جهانی و همکاری اساتید بزرگ تای چی است و  این امر بدون ساختار فرم های استاندارد و این مدیریت جهانی میسر نبود .
امروزه محبوب ترین سبک تای چی در جهان نیز سبک های استاندارد (  سبک یانگِ استاندارد ) است .

 

تای چیِ استاندارد مدعی و میراث دار خاصی ندارد و متعلق به همه است.


در تای چی ِ استانداردِ فدراسیونی ، ارزش به هم خانواده بودن و فرزند و فرزند خوانده بودن نیست و موروثی منتقل نمی شود  ، بلکه جایگاه و ارزش فقط به کیفیتِ کار است

و مربیِ خوب ،‌ مربی است که هنر جویی بهتر از خود پرورش دهد( نه اینکه همواره سر سلسله بماند و تلاش اصلیِ اش برای  حفظ آن جایگاه خانوادگی باشد تا کسی به او نرسد ، چرا که ارزش ، فقط به زودتر شروع کردن نیست ، بلکه به کیفیت کار و میزانِ تمرین بستگی دارد  ).   

به همین دلیل همه گان میراث داران آن هستند و اساتید و صاحب نظران آن کسانی هستند که واقعاً کیفیت کارِ بالاتری دارند ،

 این ها ویژگی های اخلاقیِ قابل احترام در سبک های استاندارد هستند .

 

 

پس اگر تای چیِ استاندارد کار می کنید ، از تمرین خود لذت ببرید و آن را به سطح عالی برسانید


و اگر آن را هنوز شروع نکرده اید پیشنهاد می کنم این تجربه را از خود دریغ نکنید .

 

  

حامد کاتوزی

دبیر تای چی چوان فدراسیون ووشو

و دان ۵ بین المللی تای چی در سبک های یانگ و چِن سنتی

پرینت

تایچی درد ها را متوقف می کند

تایچی کولور بوکسColourbox ترکیبی از مراقبه و هنرهای رزمی است  و می تواند در تخفیف درد مفاصل به انسان ها کمک کند. حرکات آرام تایچی نه تنها برای استخوان ها بلکه برای روان و ذهن نیز خوب می باشد. تایچی در چین ورزشی سنتی است و در آنجا افراد تا سنین بالا "بوکس سایه های  چینی " Chinesische Schattenboxen را تمرین می کنند و کاملا چابک و با قابلیت حرکت به زندگی ادامه میدهند.
اثر مثبت تایچی بر مفاصل به وسیله محققانی از دانشگاه کارولینای شمالی بررسی شده است .آنها بر روی 354 نفر داوطلب از 20 منطقه در کارولینای شمالی ونیوجرسی آزمایشاتی انجام داده اند.همگی این داوطلبان از عوارض و علائم  آرتریتها رنج می بردند.حداقل سنی آنها 18 سال بود و نمی توانستند علی رغم میلشان بدون کمک حرکت کنند.
آنها نمی توانستند به طور ایستاده تمرینهای تایچی را انجام دهند .بنا براین حتی الامکان به صورت نشسته حرکات را انجام دادند.
برای این تحقیق دانشمندان بیماران را به صورت تصادفی به 2 گروه تقسیم کردند .یک گروه فورا با دوره ای  دو روز در هفته به مدت   8 هفته  شروع به تایچی کردند و گروه دوم به عنوان گروه شاهد بودند و 8 هفته دیرتر به انجام حرکات پرداختند .سپس هر دو گروه تحت معاینه های پزشکی قرار گرفتند.
 سپس لی کالاهان   Leigh Callahan  سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام داشت که تایچی برای انسانها با هر شکلی از آرتریت نظیر1Fibromyalgie،آرتریت روماتوئید2Rheumatoide Arthritis وآرتروز Osteoarthritis عملکردی مثبت دارد.
بعد از انجام تمرینات از بیماران در مورد اینکه چقدر از عهده کارهای روزمره اشان بر می آیند و سازگاری و حال عمومی شان و اینکه چقدر توانایی انجام کار ها بدون نیاز به کمک  دارند و چقدر احساس استقلال می کنند پرسش به عمل آمد و نیز در همین راستا بهبود قابلیت عملکرد بدنی آنها به طور مثال میزان سرعت حرکت و توان انجام حرکات تعادلی وقدرتی مورد بررسی  دانشمندان قرار گرفت .
1.    این بیماری نوعی روماتیسم بافت همبند است.
2.    سینوویت مزمن التهابی است که اکثرا مفاصل را درگیر می‌کند و باعث تخریب غضروف و ایجاد ضایعات استخوانی می‌شود.
:مرجع http://www.focus.de/gesundheit/ratgeber/gelenkschmerzen/news/arthritis-tai-chi-stoppt-den-schmerz_aid_569847.html
مترجم : یاسمن آ قانجفی

هرگونه کپی برداری از این مطلب بدون مجوز کتبی پی گرد قانونی دارد

پرینت

توضیحات تمرینات لیان گونگ شیبافا – سری دوم

1-    نشست مابو و فشاردادن کف دستها به جلو
پاها را به اندازه عرض شانه ها  باز کنید . مشت ها را در پهلو قرار دهید . سپس مچ ها را بچرخانید  و کف دستها را به جلو فشار دهید . انگشتان دستها به سمت همدیگر باشند. به حالت مابو بنشینید  و پشت را صاف نگه دارید . به حالت  شروع برگردید .دوباره مچ را به داخل بچرخانید  کف دستها را باز کرده  انگشتان به سمت همدیگر باشند . تا جایی که میتوانید در نشست مابو پایین بروید و پشت را صاف نگه دارید . قفسه سینه را تا جایی که میتوانید بکشید و رها کنید .
درمان: برای رهایی از درد در مفاصل مخصوصا در مفاصل زانو
2-    کف دستها را فشار دهید  در حالی که پاها به حالت ضربدر است
پاها را به اندازه عرض شانه ها و مشت ها را در کنار بدن قرار دهید . پای راست را 45  درجه  به داخل  و پای چپ را بطور کامل و 180   درجه بچرخانید . زانوی پای راست را پشت زانوی پای چپ قرار دهید .پایین روید .دست راست را باز کنید و دست چپ  و مچ را بچرخانید  به سمت چپ نگاه کنید . قفسه سینه را باز کنید سپس رها کنید . اول پای راست را بچرخانید بعد پای چپ را . به حالت شروع برگردید و  رها کنید . در سمت دیگر تکرار کنید .
درمان : برای رهایی از دردهای گردن و پشت و مفاصل
3-    خم شدن از بالا تا پایین
پاها را کنار هم نگه دارید .دستها را مشت کرده در پهلو قرار دهید . کف دست راست  را به سمت آسمان باز کنید . بازو را نزدیک گوش نگهدارید. به آرامی مچ دست را گرد کرده قفسه سینه را بکشید . به آرامی به سمت چپ  90 درجه بچرخید . کف دست راست را از بیرون شانه چپ به پایین حرکت دهید . از کنار لگن  سمت چپ  زانوی چپ تا قوزک پای چپ خم شوید . کف دستها  از روی  پاها بگذرد و از کنار قوزک پای راست  به آرامی بالا بیایید . سپس سمت دیگر را انجام میدهیم.
درمان: برای رهایی درد  در شانه ها  پشت و کمر
4-    چرخاندن تنه و سر
به اندازه دو برابر عرض شانه پاها باز کرده ومشتها را در کنار بدن قرار دهید .انگستان پای راست را 45 درجه  به داخل  بچرخانید و پای چپ را در135 درجه قرار دهید زانو را در جهت سر پنجه خم کنید .سپس دست راست را به سمت آسمان بلند کنید و دست چپ را به سمت عقب برده و مچ را گرد کنید . قفسه سینه را بکشید  پشت را گرد کنید .اول  پای چپ و بعد پای راست را برگردانید . در سمت دیگر انجام دهید.
درمان :رهایی درد گردن وپشت

5-    رکاب زدن به چپ و راست
پا ها را به اندازه عرض شانه ها باز کرده و دستها را به کمر زده  پای چپ را بلند کرده بالا  آورید و از زانو خم کرده پاشنه را از روی پای دیگر به سمت پایین فشاردهید .زانوی پای چپ را بالا آورید و بعد به حالت شروع برگردید. با پای راست تکرار کنید.
درمان: رهایی از درد در ران ها و زانوها
6-    ضربه زدن در تمام جهات
پاها را کنار هم نگه دارید و دستها را به کمر بزنید . پای چپ را تا جایی که میتوانید بالا بیاورید سپس پای راست را بالا بیاورید . پای چپ را از بیرون تا جایی که میتوانید بالا بیاورید و سپس پای راست را  بالا بیاورید.
سپس با پای چپ لگد بزنید و بعد با پای راست لگد بزنید.
پای چپ را از پشت تا جایی که میتوانید بالا بیاورید و سپس پای راست را .
درمان: برای رهایی درد در مفاصل  ناحیه لگن و زانو
7-    فشار دادن دستها در چهار جهت
پاها را به اندازه عرض شانه ها و مشتها را در کنار بدن قرار دهید .هر دو دست را به سمت بالا باز میکنیم یک الماس درست کرده و به میان آن نگاه کنید . دستها را مشت کرده پایین بیاورید  و در کنار بدن قرار دهید.
سپس دستها را به بیرون باز کنید  و بدن را  90درجه به چپ بچرخانید به دست چپ نگاه کنید .مشتها را به کنار بدن برگردانید.
حالا به سمت راست حرکت کنید . فراموش نکنید قفسه سینه را بکشید . مشت بسته را برگردانید.
حالا کف دستها را به پهلو باز کنید . انگشت شست را باز کنید و انگشتان دیگر را با هم داشته باشید.قفسه سینه را بکشید سپس رها کنید و مشتها را در کنار بدن قرار دهید .
درمان:برای رفع گرفتگی ها در بازو  مچ  انگشتان ودردهای گردن شانه و خشکی در پایین پشت
8-    کشیدن کمان
یک ونیم برابر عرض شانه ها پا ی چپ را باز کنید کف دستها را به صورت ضربدر روی هم قراردهید سپس مشتها را  به سمت خود برگردانید . دست چپ را باز کرده  به بیرون فشار دهید  .نشست مابو را داشته باشید  بازوی دست راست را به عقب بکشید . قفسه سینه را بکشید .بایستید و دستها از کناردنده ها به پایین فشار دهید . به حالت اول برگردید و قفسه سینه را رها کنید .
پای راست را به بیرون باز کنید  و تکرار کنید .
درمان: رهایی از گرفتگی ها در بازو  مچ و انگشتان
9-    کشیدن بازوها و چرخاندن مچ ها
پا ها را به اندازه عرض شانه ها  و مشتها را در کنار بدن قرار دهید .دستها را  باز کرده  و رو به هم  به سمت بالا ببرید .در کنار گوشها قرار داده و به گوشها فشار آورید .قفسه سینه را بالا بکشید . دستها مشت کرده و مشتها را  به سمت بیرون  بیاورید و تا آنجایی که میتوانید  به عقب ببرید . دوباره انجام دهید. به مشت راست نگاه کنید .
حالا برعکس انجام دهید . کف دستها را به عقب ببرید .کف دستها را به بالا حرکت دهید  و روبروی هم قرار دهید . به گوشها فشار آورید  مشت کرده مشتها را از جلوی بینی و صورت در حالی که پشت دستها روبروی هم قرار دارند به پایین حرکت  دهید و یک دور کامل از داخل به بیرون بچرخانید. در سمت دیگر تکرار کنید.نگاه یکبار به چپ و یکبار به راست میباشد. سپس رها کنید.
درمان: رماتیسم در شانه ها و گرفتگی ها در بازو  مچ  و انگشتان
10-باز کردن بازو ها به سمت جلو و عقب
پاها کمی بیشتر از عرض شانه ها باز کنید. مشتها را در کنار بدن قرار دهید کف دست راست را باز کرده  و به سمت بالا حرکت دهید و مشت چپ را به سمت عقب ببرید . مچ را گرد کرده و قفسه سینه را تا جایی که میتوانید بالا بکشید نگاه به سمت عقب و مشت میباشد.
درمان : رفع خشکی در قسمت پایین پشت   روماتیسم در شانه ها   گرفتگی ها در بازو و مچ و انگشتان
11-مشت محکم در حال نشست مابو
پا ها را به اندازه یک و نیم برابر عرض شانه ها باز کنید .مشتها را در کنار بدن قرار دهید . سپس مشت چپ را به سمت جلو فشار دهید . در عین حال بازوی راست را تا آنجا که می توانید به سمت عقب حرکت دهید . قفسه سینه را رها کنید  به حالت مابو بنشینید و به حالت شروع  برگردید. حرکت را با دست راست انجام دهید.
درمان: گرفتگی ها در بازو  مچ انگشتان و باعث رهایی دردها در گردن های دردناک  شانه ها  و  رفع خشکی  در قسمت تحتانی پشت
12 – رهایی بازوها و چرخش تنه

پاها را به اندازه عرض شانه ها بگذارید و دستها را بالا بیاورید  در حالی که دست راست در جلوی بدن قرار دارد تا جایی که میتوانید به چپ بچرخید و بعد تا جایی که میتوانید به راست بچرخید . توجه کنید که مچ دست عقب روی مهره ها  و دست دیگر روی شانه قرار میگیرد . بازوها را پایین نگه دارید و شانه ها را رها کنید  وقتی در حال چرخش هستید قفسه سینه را به آرامی رها کنید . این باعث کشش بیشتر میشود و متوجه میشوید که مچ روی مهره ها قرار میگیرد . تا جایی که میتوانید بچرخید بگذارید بازوها آزادانه حرکت کنند .
درمان : رهایی از دردهای رماتیسمی در شانه ها و گرفتگی ها در بازوها و درد پشت
13- ماساژ صورت و نقاط طب سوزنی
پاها را به اندازه عرض شانه ها قرار دهید . کف دستها رابالا آورده به آرامی نوک انگشتان میانی را در گوشه های دهان قرار داده و به سمت بالا ماساژ دهید سپس از آن نقطه  با فشار به  سمت بالا حرکت کنید . گوشه چشمها را به سمت داخل چهار بار ماساژ  دهید .سپس به سمت بالا  روی استخوان فشار آورده به بالای ابروها روید و از روی پیشانی به آرامی  به گوشه ابروها حرکت کنید در شقیقه ها چهار بار با انگشت میانی به سمت جلو ماساژ دهید . سپس دستهارا روی گونه ها قرار داده با چهار انگشت  به آرامی به پایین حرکت دهید . نزدیک گوشها دستها را روی عضلات فک قرار داده مثل شروع  از کنار لبها و بینی به بالای سر روید . چهار انگشت دستها در بالای سر و شست ها در کنار سر به سمت پشت سر حرکت دهید .شستهارا در قسمت پایین جمجمه قرار داده و چهار بار ماساژ ( با شست) دهید. بعد انگشتان دیگر را  پایین آورید  پشت گوشها را بلند کرده با نوک انگشت میانی پشت گوش را به داخل فشار داده و چهار بار ماساژ دهید .
سپس دستها را پایین آورید دست چپ را روبرو  و بالای شکم نگه داشته و با شست دست راست نقطه طب سوزنی شوامی ینگ در دست چپ را که در یک سوم دومین استخوان از بالا است را 24 تا 36 بار ماساژ دهید .سپس دست دیگر را ماساژ دهید.
در هنگام ماساژ دست به جلو نگاه کنید ودر حالی که نوک انگشتان نقطه را لمس میکند به آرامی چشم ها را ببندید . رها کنید.
درمان: برای رهایی عصبی  بیخوابی سرگیجه  سوءهاضمه
14- ماساژقفسه سینه و شکم
پاها را به اندازه عرض شانه ها و دست چپ را روی دست راست قرار دهید . اول بالای شکم  زیر شبکه خورشیدی را در جهت عقربه های ساعت  ماساژ دهید . عمیق جاری اما آرام . شانه ها را منقبض نکنید . بعد از چهار بار ماساژ دایره را بزرگ کنید . حرکت را تا پایین شکم و از بالا تا روی دنده ها بزرگ کنید . چهار بار ماساژ دهید. حالادایره بزرگ را چهار باربرعکس انجام دهید (خلاف عقربه های ساعت )  در موقع ماساژ کف دستها را به آرامی  فشار دهید  و به رو برو نگاه کنید و آرام باشید بعد  زیر شبکه خورشیدی دایره را  کوچک کنید . در حال خرکت دایزه شکم را بالا بکشید و رها کنید ولی شانه ها را بلند نکنید . ریلکس باشید .
درمان : سوءهاضمه
15- شانه زدن مو و چرخاندن تنه
پاها را باندازه عرض شانه بگذارید . کف دست راست را بالای سر و چهار انگشت را روی پیشانی قرار دهید  د رعین حال دست چپ را خم کنید و قسمت مچ را در کمر و روی ستون فقرات قرار دهید . با دست راست به عقب شانه کنید و در انتهای خط رویش مو توقف کنید تنه را به چپ بچرخانید . خط رویش مو را با چهار انگشت دوبار شانه بزنید . به جلو بچرخید و با نوک انگشت میاتی چهار بار بالای گوش را در کنار سر ماساژ دهید . سپس شقیقه را چهار بار ماساژ دهید و دستها را پایین بیاورید  و در سمت دیگر تکرار کنید.
درمان : برای رهایی از سر گیجه و بی خوابی
16- نگه داشتن کف دست و بلند کردن زانو
پاها کنار هم و مشتها را در کمر قرار دهید . وزن را به پای چپ منتقل کنید و دست چپ را بلند کنید کف دست چپ را به بالا و دست راست را به پایین فشار دهید . زانوی پای راست را بلند کنید . به حالت شروع برگردید و در جهت دیگر حرکت را تکرار کنید .
درمان :  برای ضعف هاضمه
17-چرخاندن خم کردن تنه
پاها را به عرض شانه ها و مشتها را در کمر قرار دهید .دستها را به سمت بالا باز کرده و در کنار گوشها نگه دارید و شکل الماس درست کنید . نگاه به بالا است . قفسه سینه را بکشید و دستها را از طرفین باز کرده به عقب ببرید (نگاه به دست چپ است ) در پشت بدن  در حالی که انگشتان  رو به هم هستند  به چپ بچرخید. سپس به راست بچرخید. بعد روبه جلو تا جایی که میتوانیدپایین روید و خم شوید. نگاه  را به روبرو نگه دارید  و به نقطه شروع برگردید و تا جایی که میتوانید به عقب  روید . حرکت را تکرار کنید  و به دست راست نگاه کنید.
درمان :  برای ضعف و دردهای شدید در ناحیه پشت
18-باز کردن  قفسه سینه با دستهای کشیده
پاها را به اندازه عرض شانه  و دستها را به حالت ضربدر در جلوی بدن قرار دهید . دست چپ  روی دست راست  قرار دارد . دستها را بلند کرده در بالای سر  به شکل v باز کنید و پاشنه پاها را هم بلند کنید . به حالت شروع برگردید . برای تکرار دست راست را روی دست چپ قرار دهید.
درمان:  هضم غذا



تدوین و تنظیم : استاد فرزانه داوری
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید



هرگونه کپی برداری از این مطلب بدون مجوز کتبی پی گرد قانونی دارد

پرینت

تمرینات درمانی لیان گونگ شی با فا

تمرینات درمانی لیان گونگ شی با فا
لیان گونگ شی با فا ، نام مجموعه ای از تمرینات درمانی و حفظ سلامتی است که در سال ۱۹۷۰ توسط دکتر ژوانگ یوان مینگ (Zhuang Yuan Ming)  ابداع گردید. وی که فارغ التحصیل دانشکده طب سنتی چینی شانگهای، و متخصص هنرهای رزمی ووشو است، در این تمرینات از طب سوزنی، طب سنتی و کهن چینی، تکنیکهای معروف ماساژ، و هنرهای رزمی بهره گرفته است. این تمرینات در سه مجموعه، که هرکدام شامل ۱۸ تمرین مختلف می باشد، طبقه بندی گردیده اند:
دسته اول معروف به چی ان شی با فا (Qian Shi Ba Fa)
 برای درمان و تسکین کشیدگی ها و پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن ها کاربرد دارد.
دسته دوم معروف به خاو شی با فا  (Hou Shi Ba Fa)  
برای تسکین دردهای مفصلی و درمان ارگانهای داخلی بکار میرود.
دسته سوم معروف به شو شی با فا  (Xu Shi Ba Fa)
که بر روی تمرینات تنفسی جهت درمان ناراحتی های ریوی، آسم، اختلالات گردش خون و ناراحتی های قلبی متمرکز  می باشد.
تصویر زیر خلاصه حرکات سری اول و دوم شی بافا است که البته به طور کامل در مجموعه های آموزشی این موسسه ذکر شده اند .


پرینت

مفهوم یین و یانگ ( Yin & Yang ) کان و لی ( Kan & Li )

مفهوم یین و یانگ ( Yin & Yang )  کان و لی (  Kan & Li  )


نظریه یین و یانگ یک تصور فلسفی در جهان مشاهده و تجزیه  جهان در چین باستان بوده است . پایه گذاری این نظریه از قرن 16 قبل از میلاد تا سال 221 قبل از میلاد بوده است . یین و یانگ تمام اشکال و خصوصیت های موجود در جهان هستی را شامل هستند .در واقع یین ویانگ دو اصل متضاد را در بر می گیرند که این دو اصل در تمام پدیده های مزدوج در جهان هستی را موجود هستند . این دو اصل ممکن است پدیده های جداگانه با سرشتهای متفاوت بوده و یا جنبه های متفاوت و مخالف و مکمل درون یک پدیده باشند.
تئوری یین و یانگ پایه و اساس فلسفه تائو است و اصول طب سنتی چین نیز بر این پایه استوار است . طبق این فلسفه جهان در آغاز نیز با یین و یانگ شروع شده ، در دائو دِ جینگ نیز چنین آمده :
                " آفریدگار یک را تولید می کند و یک به نوبه خود دو را
                  و این دو همان یین و یانگ هستند ، که نخستین نیروهای جهان محسوب شده ،
                  و کل خلقت از تقابل و حرکت این دو نیرو زائیده می شود"
از دیدگاه فلسفی روح و جوهره این دو وجود یعنی یین و یانگ ، در جان هرچیزی که در این جهان موجود است ، فارغ از اینکه وجود خارجی داشته یا نداشته باشد ، وجود دارد و هر شیء یا هر چیز که قابل تصور باشد ، یا یینِ غالب دارد و یا یانگِ غالب ، و هر چیز نیز نسبتی از یین و یانگ را در خود دارد و جوهره ها نیز به یین و یانگ های دیگر تقسیم می شود .

پرینت

مریدین ها و کوترال ها – تئوری جینگ لو Jinglou

مریدین ها و کوترال ها – تئوری جینگ لو Jinglou


مریدین ها و کوترالها ، عبارتند از مسیر هایی که چی و خون بدن انسان در آنها جریان دارد . این مجموعه از داخل با ارگانهای زانگ – فو ارتباط داشته و سرتاسر بدن پخش می شوند و با تشکیل یک شبکه وسیع و برقراری ارتباط بین بافتها و ارگانها ، یک سیستم واحد بوجود می آورند . مریدین ها که تنه اصلی این مسیر ها هستند . بصورت طولی حرکت کرده و به داخل بدن می روند ، در حالیکه کوترالها از مریدینها جدا شده با حرکت عرضی به سمت سطح بدن می آیند . مجموع کوترالها و مریدینها ، جینگ لو Jinglou نامیده می شود . این مجموعه شامل دوازده مریدین منظم ، هشت مریدین اضافی ، پانزده کوترال ، دوازده مریدین انشعابی ، دوازده ناحیه عضلانی و دوازده ناحیه پوستی است .
دوازده مریدین منظم عبارتند از  ، سه مریدین دستی یین  ، سه مریدین دستی یانگ ، سه مریدین پایی یین ، سه مریدین پایی یانگ و سه مریدین . این مریدین ها را مریدین های منظم Regular می نامند ، چون تنه های اصلی این سیستم هستند . روش نامگذاری این مریدین ها بر اساس سه عامل اصلی ، که عبارتند از دستی یا پایی بودن ، یین یا یانگ بودن و ارتباط آنها با ارگانهای زانگ و فو می باشد . هریک از اندامهای فوقانی (دستها) و اندامهای تحتانی (پاها) به شش ناحیه تقسیم می شوند که به ترتیب با سه مریدین یین و یانگ تغذیه می شوند . بین مریدینهای یین و یانگ ارتباط داخلی و خارجی برقرار است . مریدین های یین با ارگانهای زانگ در ارتباط بوده و بیشتر بر سطح داخلی اندام توزیع می شوند ،در حالیکه مریدین های یانگ با ارگانهای فو مرتبط هستند و بیشتر بر سطح خارجی اندام توزیع می شوند .

پرینت

قوانین و مقررات مسابقات ووشو – تای چی چوان :

قوانین و مقررات مسابقات ووشو – تای چی چوان :

در این بخش به توضیح قوانین و مقررات مسابقات و رقابت های مختلف ووشو – تای چی چوان ( طبق آخرین مصوبات فدراسیون جهانی ووشو 2007) می پردازیم . این بخش از این جهت حائز اهمیت است که برخی هنرجویان تمایل به شرکت در مسابقات دارند که دانستن قوانین مسابقات و نحوه داوری ها ، لازمه این امر است ، در ضمن برای برخی دیگر از علاقه مندان به جهت اینکه بتوانند مسابقات و نمایش های تای چی را تا حدودی ارزیابی کرده و بتوانند از آن لذت ببرند و دید کارشناسانه ای نسبت به اجراهای دیگران داشته باشند ، دانستن این قوانین ضروری است . البته شایان ذکر است قوانینی که در این کتاب ذکر می کنیم برای قضاوت و داوری کافی نیست و بیشتربرای آشنایی علاقه مندان با قوانین و مقرارت  مسابقات است ، برای اطلاعات دقیق تر و جامع تر به کتابهای داوری ووشو که توسط فدراسیون جهانی ووشو و فدراسیون ووشو ایران منتشر شده است ، مراجعه نمایید .
ساختار سازمانی مسابقات :
مسابقات و رقابتهای ووشو در سطوح مختلف شامل ساختار و چهارچوب استانداردی از لحاظ ساختار سازمانی است که این ساختار بدین ترتیب است :
کمیته مسابقات : این کمیته در مسابقات مختلف مسئول نظارت بر تمامی جنبه های مسابقات می باشد .
هیأت ژوری : متشکل از یک نفر رئیس ، یک نفر قائم مقام و سه یا پنچ یا هفت نفر اعضا می باشد ، که وظایف این هیأت پذیرش درخواست تجدید نظر تیمها و انجام تصمیمات قانونی بدون تغییر در نتایج امتیاز داوران است . البته این تصمیمات فقط زمانی معتبر است که بیش از نصف اعضا به آن رأی داده باشند و این تصمیم نهایی خواهد بود .

پرینت

دان تین Dan Tian:

ذخیره چی : دان تین و ارگانهای داخلی

دان تین در لخت به معنای مزرعه اکسیر است ( دان به معنای اکسیر ، و تین به معنای زمین یا مزرعه) . دان تین در پایین شکم ، بین ناف و استخوان خاجی قرار گرفته است . دان تین یکی از مهمترین نقاط در بدن انسان است که در تای چی چوان نیز بسیار کاربرد دارد و بسیار مورد توجه است .
دان تین مرکز ثقل بدن ما و در عین حال مرکز انرژی ما نیز هست . دان تین چی را ذخیره کرده و در بدن جاری می کند . با تمرکز بر این نقطه می توان از این انرژی برداشت کرده و آن را به جریان انداخت و بدن را با آن تغذیه کرد . همچنین می توان این انرژی را به هرقسمتی از بدن که لازم است هدایت کرد . در تای چی چوان از دان تین به عنوان مرکز ثقل و مرکز انرژی بدن محافظت می شود .
چی همچنین در ارگانها داخلی نیز ذخیره می شود و در ارگانهای یین (زانگ) و یانگ(فو) تقسیم می شود .
تأکیدی که در تای چی برای رها نگه داشتن بدن و عدم انقباضات مختلف است نیز به این دلیل است که انرژی ذخیره شده در ارگانها و دان تین از بین می رود ، و با حرکات مختلف دورانی و مارپیچی هدف ذخیره و نگه داره انرژی در این ارگانها و همینطور دان تین می باشد و به عملکرد بهتر آنها کمک می کند  .

پرینت

چین نا ( چین نا تای چی ) Qin Na

چین نا ( چین نا تای چی )  Qin Na

همانطور که قبلاً نیز گفته شد ، تای چی هنری است که اصالتاً برای مبارزه طراحی شده است و این مبارزات ابعاد و جنبه های مختلفی دارند ، یکی از ابعاد رزمی تای چی ، چین نا است .
در تعریف "چین نا " Qin na  ، این طور عنوان می شود که در چینی "چین Qin" به معنای گرفتن  است ( البته گرفتنی که با حالت تهاجمی همراه است ، مانند عقاب که شکارش را می گیرد ) . و " نا Na" به معنای در کنترل داشتن است ، بنابراین "چین نا Qin na" به معنی گرفتن چیزی و در کنترل داشتن آن است .
در حالت کلی برای داشتن توانایی و قدرت رزمی ، تمامی هنرهای رزمی شامل 4 نوع تکنیک هستند ، اولین گروه شامل تکنیک های ضربه ای ، مشت زدن ، فشار و هل دادن است . دومین گروه شامل حرکات ضربات پا ، لگد ، درو کردن و گام های سریع و آهسته است ، در این دو گروه تکنیک ذکر شده ، زمان تماس با حریف باید بسیار کوتاه باشد و نیرویی که برای حمله استفاده می شود نیز اغلب بسیار انفجاری است و صدمات زیادی را وارد می کند . گروه سوم ، Shai Jiao (کشتی گرفتن) نام دارد و به معنای تکنیکهایی برای برهم زدن ریشه و تعادل حریف و برهم کوفتن اوست ، اغلب در مبارزات این تکنیک ها را با برخی تکنیک های پا نیز ترکیب می کنند . و گروه چهارم چین نا Qin na نام دارد که شامل تکنیک های گرفتن حریف ، با استفاده از قفل کردن و کنترل مفاصل ، عضلات وتاندونهای حریف است . این واضح است که در یک مبارزه و جنگ واقعی از تمامی این تکنیک ها ممکن است استفاده شود و این تکنیک ها با هم ترکیب می شوند .

پرینت

تویی شو

تویی شو

تویی شو ( Tui Shou) یا (Push Hand) بخشی بسیار مهم از تای چی چوان است که طبق مکتوبات موجود از زمان چن وان تینگ در تمرینات تای چی و بخصوص بخش رزمی آن وجود داشته است .
همانطور که در تمامی سبک های رزمی نحوه شکل گرفتن فرمهای رزمی به جهت تمرینات تکنیک های رزمی بوده در تویی شو نیز هدف اصلی این بوده که تکنیک های تای چی را بتوان به صورت دونفره تمرین کرد ، تا در تمامی آنها مهارت لازم پیدا شده و مبارزها بتوانند به طور صحیح و به جا در مبارزه از آنها استفاده کنند ، اما تفاوتهایی نیز در تویی شو نسبت به فرمهای رزمی دیگر موجود است که آن را منحصر به فرد می کند ، در تویی شو دو بخش اصلی وجود دارد :
 - فرمهای تویی شو  و  - مبارزات تویی شو  
در فرمهای تویی شو که خود به بخش های زیر مجموعه های مختلفی نیز تقسیم می شود ، تکنیکهای رزمی تای چی به صورت دو نفره و نسبتاٌ آهسته انجام می شود ، در این فرمها که دستها کاملاٌ به هم متصل و چسبیده است ، دو مبارز دائما در حال شناخت یکدیگر هستند ، در سطوح ابتدایی این شناخت شامل درک فیزیکی و تسلط در سطوح مختلف فیزیکی می باشد ، دو مبارز دائما در حال شناخت زوایای مختلف دفاع و ضربه و کمانهای بدن یکدیگر و همینطور درک مفهوم ریشه داشتن از لحاظ فیزیکی و درک مرکز ثقل هستند . اما در سطوح بالاتر دو مبارز در حال درک و شناخت میدان انرژی خود و دیگری هستند ،  این تمرینات همینطور به طور پیوسته ادامه می یابد تا جایی که مبارزین تویی شو به درک خوبی از میدان انرژی می رسند و حتی می توانند حرکات حریف را پیش بینی کرده و مقصود وی را حدس بزنند .

پرینت

تئوری امواج مغز Brain Waves و" تای چی و چی کنگ " :

تئوری امواج مغز   Brain Waves و" تای چی و چی کنگ " :

مغز انسان از میلیون ها سلول عصبی (نورون neuron ) تشکیل شده است که این نورونها توسط جریان الکترومغناطیس با یکدیگر در ارتباط هستند و برای ارسال و دریافت اطلاعات با هم ، پالسهای الکترومغناطیس مبادله می کنند . این پالسها با دستگاه هایی مانند EEG (Electro Encephalo Gram ) قابل دریافت و انداره گیری است . به دلیل اینکه وضعیت ارسال این پالسها حالت متناوب صفر یا یک است ، نمودار میانگین این فعالیت ها را تحت اَشکال موجی ترسیم می کنند که به آن امواج مغزی (Brain Waves) می گویند .   
بسته به اینکه مغز در چه وضعیتی از لحاظ هوشیاری است و میانگین نورونها چه میزان فعالیتی دارند ، سطوح این امواج متغیر است . اما به طور کلی این امواج را به 4 دسته اصلی تقسیم می کنند :
امواج بتا β     
امواج آلفا α         
امواج تتا θ          
امواج دلتا δ
امواج بتا β     

پرینت

بخش های مختلف در تای چی و سطوح مهارت در تای چی چوان

بخش های مختلف  در تای چی و سطوح مهارت در تای چی چوان


                           پنج سطح مهارت از نظر چن شیائووانگ

یادگیری تای چی را می توان با مدرسه رفتن و با سواد شدن مقایسه کرد. ازمدرسه ابتدایی تا دانشگاه به تدریج بر سطح معلومات افزوده می شود. شخص بدون اساسی که در سطوح ابتدایی آموخته است قادر نخواهد بود دروس دانشگاهی را بیاموزد. برای آموختن تای چی چوان نیز روندی تدریجی و منظم لازم است که از سطح ابتدایی تا سطح پیشرفته  ادامه دارد. راهی به غیر از این برای موفقیت نیست ، میان بری وجود ندارد.
کل روند آموختن تای چی چوان را از آغاز تا مهارت کامل، می توان به پنج مرحله یا سطح مهارت ( کونگ فو) تقسیم کرد. برای هر مرحله هدف های معینی در نظر گرفته شده است که نشانگر درجه مهارت است. معیارها و اهداف هر سطح در این بخش توضیح داده شده است.

نخستین سطح مهارت

تای چی چوان مستلزم بدنی راست است.

پرینت

انرژی "چی"

انرژی "چی"

مفهوم انرژی همواره مسئله ای مبهم و پیچیده در تعاریف به شمار می آمده است و بدون شک یکی از اصلی ترین مفاهیمی است که ، تای چی چوان و سبکهای نرم درونی دیگر را از سایر روش ها و ورزشها متمایز می کند ، به همین دلیل نیاز به تعریف دقیقتر این انرژی داریم تا بتوان با آن کار کرد و بر آن تسلط داشت .
همینطور شایان ذکر است ، که مبحث انرژی به هر حال تا حدودی مبهم و گنگ است و حتی در فیزیک نیز تعریف دقیقی از انرژی ارائه نمی شود و تنها می شود، صورتها و تأثیرات آن را بررسی کرد . در تعاریف این انرژی در درون بدن نیز مانند بسیاری از مفاهیم دیگر کماکان نقاطی از ابهام وجود دارد ، که البته ما سعی می کنیم توضیحات نسبتاً جامعی را در این زمینه ارائه دهیم .
"چی" انرژی یا نیروی طبیعی است که جهان را احاطه کرده است . چینی ها بر این باورند که سه قدرت اصلی درجهان وجود دارد ، این سه قدرت اصلی عبارتند از : آسمان  - زمین و انسان .  آسمان یا کیهان دارای انرژی "چی آسمان" است  و مهمترین این سه نیرو است و متشکل از انرژی خورشید ، ماه و نیروی جاذبه ماه و انرژی ستاره ها و سیاره های مختلف است . در زمانهای قدیم چینی ها بر این باور بودند که تغییرات آب و هوایی و فجایع طبیعی (مانند سیل) از طریق "چی" آسمان کنترل می شود ، هنوز هم مردم چین برای وضعیت آب و هوا به "چی" آسمان رجوع می کنند .
همه اشکال انرژی باید درحالت تعادل بسر برند ، بنابراین وقتی "چی" آسمان تعادل خود را از دست می دهد ، سعی در بدست آوردن دوباره تعادل خود می کند .

پرینت

اسرار لبخند درونی

اسرار لبخند درونی
همانطور که دوست داريد محيطي ساکت و آرام در بيرون خود ايجاد کنيد، بايد در درون خود نيز سکوت و آرامش ايجاد نماييد.  اگر اتاق شما براي مراقبه ايده آل باشد، اما فک، گردن، شانه ها، ستون فقرات، و يا معده شما خشک، سفت، و آشفته باشند نمي توانيد انرژي را در بدن به گردش در آورده و مدار عالم صغير را تکميل کنيد.  
.  تنها وقتي که تمامي اندامهاي حياتي مانند قلب، شش ها، کبد، کليه و معده سيستم عصبي گردش خون و.  .  .  احساس آرامش کنند، ما از نظر رواني، احساس آرامش عميق را لمس خواهيم کرد.  براي دستيابي به اندامهاي داخلي، اساتيد تائوي باستان يک تکنيک اسرار آميز ساده را کشف کردند، "لبخند دروني".  
قدرت شفا بخشی يک لبخند
آيا تا کنون اتفاق افتاده است که با حالتي عصبي و نگران در مورد کارها، روابط وظايف و يا کل زندگي تان، در خيابان قدم بزنيد؟  معمولا اگر در اين زمان ناگهان ببينيد که کسي به شما لبخند مي زند، ناخودآگاه ( قبل از اينکه فکري بکنيد) لبخند آن شخص را با يک لبخند پاسخ خواهيد داد.  در کسري از ثانيه، شما مشکل خود را رها ساخته، سينه را جلو داده، و طوري گام برمي داريد که گويي همه چيز خوب است و هيچ مشکلي نداريد.  يک لبخند ظريف و کوچک قدرت شگرفي دارد.  
هنگامي که به کسي لبخند مي زنيد، او حس خوبي نسبت به خودش پيدا مي کند.  وقتي به گلها لبخند بزنيد، آنها انرژي عشق را حس کرده و بهتر رشد خواهند کرد.  وقتي شما سر کسي که شما را دوست دارد، داد بزنيد او حالت تدافعي و غير دوستانه خواهد گرفت.