Tai Shan Temple - Photo By Hamed Katoozi
Bamboo Jungle - Photo By Hamed Katoozi
Lama Temple - Photo By Hamed Katoozi
Forbidden City - Photo By Hamed Katoozi
Bamboo Jungle - Photo By Hamed Katoozi
Wudang Purple Heaven Temple - Photo By Hamed Katoozi
Wudang Mountain - Photo By Hamed Katoozi

پرینت

مفهوم "ووچی" قسمت اول

مفهوم "ووچی"   قسمت اول

بر طبق کیهان شناسی تائو ، قبل از اینکه جهان به شکل فعلی خود ظهور کند ، تنها صورتی از خلأ و تهی بودن مطلق وجود داشت  که همه چیز را نیز در خود به صورت بالقوه داشت ، در این حالت ازلی حتی  مفهوم زمان نیز به این شکل وجود نداشت و همه چیز تهی محض بود ، که تائو ئیست های باستان براین حالت نام "ووچی" را نهادند .

برای "وو چی "  نماد دایره کامل را ترسیم کرده اند ، دایره ای که در نهایت ثبات قرار دارد .

"ووچی" را به " نهایت خلأ" یا "سکوت و سکون کامل "و یا " جهان بدون حرکت" نیز ترجمه می کنند . نقل شده "ووچی" بر اثر تکانها و ارتعاشات ناشناخته و اولیه ای برانگیخته شد و اولین لحظه پیدایش جهان کنونی ما شکل گرفت .  اولین تکانه ها باعث پیدایش دو قطب ازلی "یین و یانگ " شد که تائوئیست ها این فرایند و این فرایند را "تای چی " یا " نهایت برتر" نام نهادند ، که تمامی کثرت و گوناگونی پدیده های این جهان نتیجه فعل و انفعالات و کنش و واکنش های "یین و یانگ" است .

در پی توضیح خلقت از دیدگاه فرهنگ چینی ، در ابتدا همه چیز به شکل توده ای بی شکل به نام هان دان Hun Dun بوده است ، وضعیتی که بدون تفاوت تمامی متضاد ها ، در وضعیت پیش از آسمانها وجود داشته اند . وضعیت ووچی ، وضعیت اتحاد اضداد است .

این توده بی شکل ، پس از گذراندن ظواهر مختلف وجودی ، پدیدار شد .  

ووچی ، نهایت تهی بودن ، نیستی و سُکونی است که در خود همه چیز را دارد  . این تهی بودن (ووچی) همچنین از درون خود دو متضاد یا دو مکمل یین و یانگ را طی فرایند تای چی شکل داد .

 

وقتی که انرژی این دو (یین ویانگ)  فعال شد و این دو از یکدیگر جدا شدند . جهان کنونی ما به شکلی که ما آن را ادراک می کنیم پدیدار گشت . در این سطح حرکت ، نیروی یین و یانگ را از هم تفکیک می کند در حالیکه سکون این دو را با یکدیگر ترکیب می کند .

پس از حرکتی که منجر به تفکیک یین و یانگ شد ،  این حرکت در ضمن باعث پدیدار شدن  فاز گسترده و بسیطی از خلقت شد .که این فاز از طریق پنج عنصر ( پنج سطح تغییر) و هشت سه خطی (هشت حالت یین ویانگ) بقیه چیز ها را بوجود آورد .

این 13 مفهوم ، شامل پنج عنصر Wu Hsing و هشت سه خطی Ba Gua است که این مفاهیم تشکیل دهنده پایه و اساس تای چی و چی کنگ می باشند . یک تفاوت کوچکی از این لحاظ بین تای چی و چی کنگ است ، چی کنگ حرکت "حرکت در سکون" را آموزش می دهد ، در حالیکه تای چی "سکون در حرکت" را آموزش می دهد . که هریک ، در فرم انرژی چی وضعیت متقارنی از تمایز و ترکیب یین و یانگ را منعکس می کنند . این سیستم ها برای تأثیر بهتر از تکنیک های تنفسی درونی استفاده می کنند ، وقتی که این تکنیک ها به طور کامل درک شد و برای یک شخص تبدیل به برنامه روزانه گردید ، به جهتی منجر می شود که به آن فرآیند سری تبدیل جوهره ماده به روح می گویند . این فرآیندی است که می گفتند باعث تولید اکسیر تائو شده و منجر به جاودانگی می شود . در این راستا ،  اوج این فرآیند به جایی می رسد که بزرگان و فرزانگان تائو در مورد آن چنین گفته اند : یک چیزدر کنار نهایت نیستی قرار می گیرد تا اساس تائو شکل گیرد . تای چی اصلی سبک یانگ و وودانگ  نیز از این فرآیند مدل سازی شده است .   در غرب نیز این فرآیند مفهوم موازیی دارد ، از جایی که تمام مواد ریسه هایی از میدان الکترومغناطیس هستند .( از جمله یین و یانگ و انرژی چی ) ، این از این جهت قابل بررسی است که اوج و فرودهای مختلف و تراکم های مختلف از انرژی است که جهان مادی را شکل داده . این تئوری در فیزیک مدرن وفیزیک کوانتوم پذیرفته شده است که در پدیده های مشابه نیروهای طبیعی دیده می شود . توده بی شکل که وجود هر چیزی را از پیش تعیین کرده ، با مفهوم ناخودآگاه جمعی  در تئوری های یونگ برابر می کند . این باعث می شود که ذهن تربیت شده آماده بتواند با ماده در هم بیامیزد و در مواد تأثیر گذاشته و مداخله کند . اگرچه این می تواند منجر به چیزهای جانبی مانند نمایشاتی چون خم کردن قاشق با ذهن شود اما در عین حال ممکن است باعث برهم زدن تعادل سلامت در شخصی شود و یا بدتر از همه ، بی دقتی در استفاده از چنین قدرتهایی ممکن است تأثیرات جمعی و همگانی را مانند جنگ یا فجایع طبیعی برجای بگذارد . طبق اکثر مکاتب معنوی و درونی ، ذهن و روان انسان می تواند در امور مادی تأثیر گذاشته و مداخله کند ، اما در تائو فقط هماهنگ شدن با ریتم های طبیعت هدف نهایی است .سپس همه چیز همانطوری می شود که باید باشد .

 

 

در تئوری کوانتوم شباهات بسیاری با تئوری های تائو مانند یین و یانگ وجود دارد ، به طور مثال ماده یانگ و ضد ماده ، یین است . در فیزیک اختری به این مفهوم سیاه چاله می گویند که مفهومی (یین) دارد  و همینطور محل نابودی و زایش ماده (یانگ) است . این همچنان تئوری علمی خلقت در Big Bang را نیز شامل می شود . همچنین بور به عنوان یکی از پایه گذاران فیزیک کوانتوم بر تئوری یین ویانگ معتقد بود و در خانه وی که هم اکنون موزه ای در شهر کوپنهاک است ، تصاویر بسیاری از نماد یین و یانگ دیده می شود .

 

تئوری یین و یانگ از دیدگاههای مختلف قابل بررسی است ، در علم اعداد صفر را یین و یک را یانگ در نظر می گیرند و بقیه اعداد نیز از همین صفر و یک شکل گرفته است . بر همین مبنا نیز در علوم کامپیوتر نیز از 0 و 1 استفاده شده و بقیه ساختار بر این اساس شکل گرفت .

در علم اعداد عدد 10 که از 0 و 1 ساخته شده است ، یک عدد کامل محسوب می شود ، چراکه هم یین و هم یانگ را در خود دارد .

در تای چی نیز 13 الگوی اصلی وجود دارد و به آن کنگ فوی 13 الگو نیز می گویند ، عدد 13 در این فلسفه بی دلیل نیست ، چرا که عدد 13 از دو عدد 1 و 3 تشکیل شده که جمع آنها 4 می شود ، این امر از دو جنبه قابل تأمل است ، اول اینکه عدد 4 در فلسفه چینی عدد خاصی محسوب می شود ، از این جهت که تعداد فصل ها ، جهات جغرافیایی و خیلی از چیزاهای دیگر 4 است . عدد 4 نشان دهنده اولین ترکیب از یین و یانگ است پس از حالت خالص آنها ، یعنی به محض گستردگی و بسط یین ویانگ از سطح اول ، این گوناگونی 4 حالت می شود .  در ضمن جمع 1 تا 4 به 10 می رسد که باز 10 یک عدد کامل است که از یین و یانگ تشکیل شده است . (10=4+3+2+1)

 

تعالیم یونگ نیز در مورد پیدایش جهان و همینطور نظریه مکمل ها و متضاد ها ، کاملاً بر تائو منطبق است . ( مانند توصیفات آنیما و آنیموس و مباحث اسطوره ای )

 

نویسنده : استاد حامد کاتوزی

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

هرگونه کپی برداری از این مطلب بدون مجوز کتبی پی گرد قانونی دارد

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی