Tai Shan Temple - Photo By Hamed Katoozi
Bamboo Jungle - Photo By Hamed Katoozi
Lama Temple - Photo By Hamed Katoozi
Forbidden City - Photo By Hamed Katoozi
Bamboo Jungle - Photo By Hamed Katoozi
Wudang Purple Heaven Temple - Photo By Hamed Katoozi
Wudang Mountain - Photo By Hamed Katoozi

پرینت

چین نا ( چین نا تای چی ) Qin Na

چین نا ( چین نا تای چی )  Qin Na

همانطور که قبلاً نیز گفته شد ، تای چی هنری است که اصالتاً برای مبارزه طراحی شده است و این مبارزات ابعاد و جنبه های مختلفی دارند ، یکی از ابعاد رزمی تای چی ، چین نا است .
در تعریف "چین نا " Qin na  ، این طور عنوان می شود که در چینی "چین Qin" به معنای گرفتن  است ( البته گرفتنی که با حالت تهاجمی همراه است ، مانند عقاب که شکارش را می گیرد ) . و " نا Na" به معنای در کنترل داشتن است ، بنابراین "چین نا Qin na" به معنی گرفتن چیزی و در کنترل داشتن آن است .
در حالت کلی برای داشتن توانایی و قدرت رزمی ، تمامی هنرهای رزمی شامل 4 نوع تکنیک هستند ، اولین گروه شامل تکنیک های ضربه ای ، مشت زدن ، فشار و هل دادن است . دومین گروه شامل حرکات ضربات پا ، لگد ، درو کردن و گام های سریع و آهسته است ، در این دو گروه تکنیک ذکر شده ، زمان تماس با حریف باید بسیار کوتاه باشد و نیرویی که برای حمله استفاده می شود نیز اغلب بسیار انفجاری است و صدمات زیادی را وارد می کند . گروه سوم ، Shai Jiao (کشتی گرفتن) نام دارد و به معنای تکنیکهایی برای برهم زدن ریشه و تعادل حریف و برهم کوفتن اوست ، اغلب در مبارزات این تکنیک ها را با برخی تکنیک های پا نیز ترکیب می کنند . و گروه چهارم چین نا Qin na نام دارد که شامل تکنیک های گرفتن حریف ، با استفاده از قفل کردن و کنترل مفاصل ، عضلات وتاندونهای حریف است . این واضح است که در یک مبارزه و جنگ واقعی از تمامی این تکنیک ها ممکن است استفاده شود و این تکنیک ها با هم ترکیب می شوند .

هرگروه از تکنیک های فوق می تواند در شرایطی بسیار کارآمد و مؤثر باشد .  در مبارزات واقعی تاجایی این تکنیک ها با هم ترکیب می شوند که در اجرای رزمی قابل تمایز از هم نیستند .
در واقع رزمی کاران چینی تمامی تکنیک هایی که منجر به کنترل حریف و بردن وی به وضعیت تسلیم  با استفاده از نقاط حساس و ضربه به آنها و قفل مفصل باشد را در گروه چین نا Qin na طبقه بندی می کنند .
 تکنیک های چین نا به پنج گروه اصلی تقسیم می شوند ،
Fen Jin به معنای جدا کردن عضلات و تاندونها ( این گروه همچنین شامل گرفتن عضلات و تاندونها )
از آنجایی که عضلات ، رشته های عصبی و کانالهای انرژی زیادی نیز دارند ، این تکنیک ها باعث ارسال پیام درد به مغز و همینطور مختل شدن سیستم انرژی حریف می شود .
درد زیاد باعث کاهش شدید انرژی نیز در بدن می شود که ممکن است منجر به بیهوشی حریف شود .
Fen Jin Qin na از دو روش جهت تفکیک عضلات و تاندون ها استفاده می کند . راه اول از طریق پیچاندن مفصل حریف و راه دوم خم کردن در جهات مخالف مفصل است .
اجرای این دو روش به طور ترکیبی نیز امکان دارد که در برخی موارد باعث جدا شدن تاندون از استخوان نیز می شود .

  Cuo Gu به معنای ایجاد در رفتگی مفصل
Cuo  به معنای قرار دادن چیزی در جای اشتباه و یا تغییر شکل دادن چیزی  است و Gu به معنای استخوان است ، پس Cuo Gu Qin na به معنای تکنیک هایی است که استخوان را از مفصل بیرون آورده و تغییر شکل می دهد (ایجاد شکستگی) . این تکنیک ها بیشتر روی مفاصل اجرا می شوند ، وقتی که مفاصل در تکنیک های Cuo Gu Qin na توسط پیچاندن و خم کردن در جهات مخالف ، از حالت طبیعی خارج شوند ، باعث بروز درد شدید و کاهش میدان انرژی می شود و همینطور قدرت عکس العمل را نیز از حریف می گیرد .
 


Bi Qi به معنای مسدود کردن و مختل کردن تنفس
Bi در زبان چینی به معنای بستن یا مسدود کردن است ، و Qi در اینجا به معنای هوا است ، پس Bi Qi Qin na  به معنای مسدود کردن تنفس و جلوگیری از تنفس طبیعی است .  این تکنیک ها می توانند ، به طور مستقیم به مجاری تنفسی (مانند گلو) ضربه وارد کنند و یا با وارد کردن فشارو ضربه به عضلات تنفسی و یا نقاط خاصی از سیستم عصبی باعث مختل شدن تنفس شوند .
 
Dian Mai (Dim Mak) به معنای فشردن شاهرگ ها ، و یا مسدود کردن رگ ها
در حالت عامیانه به این نوع تکنیک ها Dim Mak نیز می گویند ، در زبان چینی Dian  به معنای اشاره کردن و یا فشار با انگشت است و Mai  به معنای کانال انرژی و یا رگ های خونی می باشد . بنابراین Dian Mai Qin na به معنای فشار دادن و ضربه زدن روی مسیر رگ ها و یا کانالهای انرژی می باشد . این نوع تکنیک ها مسیر های انرژی و یا گردش خون را مسدود کرده و یا جریان آنها را مختل می کند .

Dian Xue به معنای فشار نقاط حساس (نقاط حیاتی روی کانالهای انرژی) است که با این گروه نیز Dim Mak می گویند  ( این گروه همچنین  شامل گرفتن نقاط حساس نیز می شود ).
همانطور که ذکر شد Dian به معنای فشار با انگشت و Xue نیز به معنای حفره های مورد نظر طب سوزنی است .  پس در تکنیک های  Dian Xue Qin na با ضربه و گرفتن نقاط حساس طب سوزنی ، سعی در مسدود کردن و مختل کردن میدان انرژی حریف دارند . بدن انسان بیش از 800 حفره چی دارد که این تکنیک را نیز روی اصلی ترین آنها اجرا می شوند .

در حالت کلی اجرای تکنیک های Fen Jin  ، Cuo Gu ، نسبتاً کار چندان دشواری نیست و قدرت بدنی زیادی نیز ، نیاز ندارد . اما این امر لازمه این است که در اجرای تکنیک ها و زوایای مختلف با تمرین و ممارست بسیار به مهارت بالایی دست یابید .
برای اجرای تکنیک های Dian Mai  و  Dian Xue نیاز به دانش عمیقی از نقاط حساس بدن ، زمان بندی گردش چی در بدن ، پرورش ذهن ، چی و جین و فرمهای خاصی از دست می باشد . طریقه استفاده از این تکنیک ها می بایست حتماً توسط یک استاد منتقل شود ، چرا که این تکنیک ها نیازمند دانش عمیقی می باشند و در عین حال برخی از سطوح چین نا می بایست حتماً به صورت حسی درک شود و ادراک و حس عمیقی را می طلبد ، که این حس و ادراک توسط شخصی می تواند منتقل شود که به خوبی مهارت و تجربه لازم را داشته باشد . در ضمن برخی از این تکنیک ها اگر به طور اشتباه کار شود ممکن است باعث وارد شدن صدمات جبران ناپذیری شود و حتی ممکن است باعث مرگ یک نفر شود .
چین نا ، تکنیکهای بسیار کاربردی و مؤثری را دارد ، به همین دلیل است که در تمامی هنرهای رزمی این تکنیکها بسیار محبوب هستند . هرچند که تقریباً  سبک رزمی اصیلی وجود ندارد که فقط شامل تکنیک های چین نا باشد ، اما می توان گفت که اغلب سبکهای رزمی چین نای خود را دارند ، حتی در سبکهای بی پایه و اساس نیز تکنیک های چین نا دیده می شود .
می توان گفت که در سبکهای جنوبی چین ، به دلیل وجود مبارزات فاصله نزدیک و استفاده بیشتر از دست ها و مبارزات کوتاه برد ، تکنیکهای چین نا پرورش بیشتری پیدا کردند . در سبک های جنوبی تکنیکهای چین نا معمولاً با حرکات دورانی همراه است که باعث افزایش سرعت تکنیک ها نیز شده است .

در سبک ها درونی ووشو مانند تای چی ، خنثی سازی از طریق یک حرکت مدور و مارپیچ اجرا می شود ، و تکنیک های چین نا به صورت نرم و ظریف اجرا خواهند شد . در این سبک ها اغلب حتی قبل از اینکه حریف متوجه شود ، تکنیکی روی او در حال اجرا است ، در کنترل در می آید .
شایان ذکر است جوجیتسو ژاپنی و آیکیدو نیز برهمین اساس کار می کنند و احتمالاً با توجه به اصالت و قدمت این تکنیک ها در چین ، در کشور های دیگر نیز مانند ژاپن این تکنیک ها تحت تأثیر هنرهای رزمی چینی شکل گرفته است .


تدوین و تنظیم : استاد حامد کاتوزی
برگرفته از کتاب دکتر یانگ جوینگ مینگ

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید



هرگونه کپی برداری از این مطلب بدون مجوز کتبی پی گرد قانونی دارد

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی